RACJONALNY SPOSÓB ODŻYWIANIA – SKUTECZNIEJSZY NIŻ NIEJEDNA „MODNA” DIETA

Istnieje wiele modeli żywieniowych, które powstały z nadzieją natychmiastowego, długotrwałego efektu w redukcji masy ciała. Najczęściej wiążą się one z ograniczeniem jednego makroskładnika zwiększając jednocześnie inny np. diety niskowęglowodanowe (Atkinsa, South Beach, Zone, dr Kwaśniewskiego, Paleo) charakteryzują się obniżoną podażą węglowodanów (25-40% energetyczności diety), a zwiększoną tłuszczu i białka (odpowiednio 30-55% i 20-30% energii diety). Na takiej diecie ograniczona jest podaż produktów takich jak pieczywo, kasze, makarony, warzywa korzeniowe, owoce a także słodycze. O ile z wykluczeniem tych ostatnich zgadzają się prawie wszystkie autorytety żywieniowe, tak wykluczanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, kasz, części warzyw i owoców może wiązać się z licznymi niedoborami. Przede wszystkim zmniejszona podaż błonnika pokarmowego, który jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego i ułatwia odchudzanie, może doprowadzić do bólu brzucha, zaparć a także biegunki. Dodatkowo mała podaż węglowodanów związana jest ze stanem ketozy, który może powodować nieprzyjemny zapach z ust, bóle głowy i osłabienie. Dieta niskowęglowodanowa zwykle wiąże się ze spożyciem dużej ilości mięsa i jego przetworów, które w świetle badań są czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 oraz otyłości. Ponadto czerwone mięso zostało uznane przez WHO jako produkt potencjalnie rakotwórczy.

Do diety niekonwencjonalnych zaliczamy również te niskotłuszczowe (np. dr Ornish’a, Rosemary Conley, program LEARN i Weight Watchers) i wysokobiałkowe (np. Dukana). W pierwszym przypadku eliminacja dobrej jakości tłuszczów roślinnych oraz np. tłustych ryb morskich może spowodować niedobory witamin tłuszczorozpuszczalnych takich jak A, D, E i K, a także kwasów tłuszczowych omega 3 (DHA i EPA) będących niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi o działaniu przeciwzapalnym. W przypadku diety Dukana wykazano znaczący szkodliwy wpływ tego sposobu odżywiania się ze szczególnym uwzględnieniem uszkodzenia nerek i wątroby, a także zwiększonego ryzyka wystąpienia miażdżycy, nadciśnienia oraz dny moczanowej.

Dieta konwencjonalna opiera się na założeniach najnowszej piramidy żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia tzn. Jej podstawą są warzywa, owoce oraz produkty pełnoziarniste – kasze, ryże, makarony, pieczywo, płatki i otręby (węglowodany stanowią ok 55% dziennego zapotrzebowania na energię). Produkty białkowe wykorzystywane w tej diecie to chude mięso, dobrej jakości nabiał, chude i tłuste ryby, a także nasiona roślin strączkowych takie jak fasola, groch, ciecierzyca, soczewica, bób czy soja (białko stanowi ok 15-20% energetyczności diety a stosunek ilości roślinnego do zwierzęcego powinien wynosić 1:1). W przypadku tłuszczu wskazane są produkty roślinne takie jak orzechy, nasiona, pestki, a także oleje roślinne np. olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek. W przypadku diety niskoenergetycznej – „odchudzającej” największe znaczenie ma odpowiednio dobrany stosunek poszczególnych makroskładników oraz ujemny bilans energetyczny, a także uwzględnienie jednostek chorobowych które mogą wpływać na masę ciała.

Rozwiązań żywieniowych jest mnóstwo natomiast najbezpieczniejszy będzie taki który zostanie dobrany indywidualnie do Ciebie. W związku z powyższym zachęcamy do skorzystania z profesjonalnej porady dietetycznej tak aby nowy sposób odżywiania został wprowadzony w sposób bezpieczny pod okiem specjalisty, który uwzględni Twoje zapotrzebowanie, ewentualny deficyt energetyczny i wszystkie wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania diety.