JAK WRÓCIĆ DO „DIETY” PO ŚWIĘTACH?

Za Nami Święta Bożego Narodzenia, a więc czas rodzinnych spotkań oraz domowych, tradycyjnych i… kalorycznych przysmaków. Wiele osób przybiera na masie ciała po świątecznym ucztowaniu.

Nowy Rok to doskonały czas, aby zmienić coś w swoim życiu, może to być powrót do prawidłowych nawyków żywieniowych lub modyfikacja dotychczasowych, co korzystnie wpłynie na zdrowie oraz samopoczucie. Aby nie zaprzepaścić wcześniej osiągniętych rezultatów powinno się jak najszybciej wrócić do wcześniej wypracowanych zasad.

Jak więc wrócić do formy po przerwie? Oto kilka wskazówek jak tego dokonać.

Zdrowe odżywianie, regularne treningi czy redukcja masy ciała to ciężka praca wymagająca ogromnego zaangażowania. Żyjemy w biegu, stresie, często nie mamy czasu
i sięgamy po wygodne, i niekoniecznie zdrowe rozwiązania. Kluczową rolę w przestrzeganiu, ale także i łamaniu diety odgrywa psychika. Dlatego nie należy koncentrować się na drobnych niepowodzeniach, które przecież zdarzają się każdemu i nie jest to powód, żeby rezygnować z walki o swoje zdrowie. Drobne odstępstwa nie są powodem, żeby uważać się za „najgorszą osobę na świecie”, a potem stosować rygorystyczne żywienie i bardzo intensywne ćwiczenia. Nie jest to właściwe rozwiązanie. We wszystkim wskazany jest zdrowy rozsądek oraz równowaga, więc aby powrócić do już wypracowanych zasad warto zanotować swoją aktualna masę ciała oraz obwody (talia, biodra), zaplanować zdrowe zakupy oraz zapisywać co i kiedy się spożywa. Pozwoli to przeanalizować oraz wyeliminować z jadłospisu produkty niepożądane, a także ułatwi planowanie posiłków na kolejne dni.

Warto zastanowić się co było przyczyną niepowodzenia, jest wiele czynników, które wpływają na rezygnację z dążenia do celu. Nadmiar obowiązków, stresująca praca, szybkie tempo życia mogą sprawiać, że brakuje czasu, chęci oraz motywacji do przygotowywania posiłków czy podejmowania regularnej aktywności fizycznej.

Na początek małe kroki. Ważne, aby stopniowo wracać do zdrowego odżywiania, a więc regularne przerwy między posiłkami, odpowiednia ilość warzyw, owoców, ryb, produktów mlecznych, zbożowych, orzechów oraz nasion. Warto zwrócić uwagę na techniki kulinarne stosowane podczas przygotowywania potraw, duże znaczenie ma eliminacja smażenia, które zwiększa kaloryczność potraw oraz powoduje, że potrawy są ciężkostrawne. Potrawy powinny być lekkie i urozmaicone, co pozwoli na usprawnienie pracy przewodu pokarmowego. Na poprawę kondycji organizmu również wpływa odpowiednie nawodnienie, należy wypijać 1,5 litra wody w ciągu dnia.

Aktywność fizyczna poprawia metabolizm, samopoczucie, trawienie oraz pomaga zredukować stres, w związku z czym codzienna umiarkowana aktywność jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Należy zwrócić uwagę, żeby nie przesadzić z intensywnością, na początek ćwiczenia o umiarkowanej intensywności.

Istnieje powszechna opinia o korzystnym wpływie stosowania głodówek, w celu oczyszczenia organizmu. Nic bardziej mylnego! Nie należy wprowadzać głodówek, gdyż zaburzają one pracę przewodu pokarmowego, spowalniają metabolizm, mogą nawet doprowadzić do niedożywienia, co odbija się na kondycji całego organizmu.

Jeśli mimo wskazówek trudno o powrót do zdrowego odżywiania watro przypomnieć sobie o tym ile już się osiągnęło i kontynuować pracę nad własnym zdrowiem. Pomocna może być również konsultacja dietetyczna, podczas której specjalista zbada skład ciała, wskaże odpowiednie postępowanie oraz zmotywuje do dalszego działania.