Od dziecka za pewne każdy słyszał, że należy zjadać śniadanie – najważniejszy posiłek dnia, a najlepiej aby było ono zjedzone jeszcze przed wyjściem z domu.  Mamy i babcie pewnie nie raz pilnowały aby z domu nie wybrać się z tw. ”pustym brzuszkiem”. Szczęściarze być może dostawali także drugie śniadanie w postaci kanapki starannie zawiniętej w papier śniadaniowy. Czemu natomiast w dorosłym życiu jedzenie śniadań jest już zaniedbywane? Czemu niektórzy  porcję zdrowia zamieniają na coś, co ze zdrowiem nie ma nic wspólnego czyli np. na papierosa? Stres? Pośpiech? Wygoda? Lenistwo? Brak świadomości? A dlaczego Ty jadasz lub nie jadasz śniadań?

W ostatnich czasach na całe szczęście już coraz rzadziej słyszę od moich pacjentów, że ich dzień rozpoczyna się od czarnej kawy wraz z wypalonym papierosem. Co do kawy, nie mam wcale dużych zastrzeżeń – sama ją uwielbiam. Natomiast nigdy nie wypijam jej na czczo.  Zbyt często słyszałam od osób z wrzodami, nadżerkami czy też refluksem żołądkowo – przełykowym o prowadzonym przez lata nawyku picia porannej kawy na tzw. „pusty żołądek”. Teoria podrażniania śluzówki przewodu pokarmowego i żołądka znalazła swoje potwierdzenie w praktyce. Zatem skutecznie przemawia do mnie konieczność codziennego dbania o pierwszy posiłek chociażby z tego względu. Korzyści płynących ze spożywania śniadań jest oczywiście znacznie więcej. Poniżej je przedstawię.

Wszystkim, którzy zatracili lub nigdy nie mieli nawyku zjadania śniadań, zawsze doradzam aby zaczęli od małych kroków. Zrób to i Ty. Zrób to dla Twojego zdrowia. Zjedz coś do godziny od wstania.  Najpierw zacznij od czegoś szybkiego, aby wytworzyć nawyk. Możesz zjadać np. banana. Jego zjedzenie jest banalnie proste, nie musisz nic przygotowywać. Będzie to szybkie i mogę się założyć, że nie sprawi Ci dużego problemu. Twój organizm natomiast zacznie funkcjonować już zupełnie inaczej. Jeśli zdarzają Ci się zgagi, jeśli masz już jakieś problemy gastryczne, ważną informacją jest to, że banan jest łatwostrawny.  Są oczywiście jeszcze lepsze posiłki, zalecane w różnych schorzeniach układu pokarmowego jak np. kleik z siemienia lnianego, a najlepsze jest oczywiście skorzystanie z porady dietetyka i ustalenia diety konkretnie dla Ciebie i dla Twojej sytuacji zdrowotnej.
Uwaga! Banan nie będzie dobrym rozwiązaniem jeśli chorujesz na cukrzycę lub insulinooporność.

Co zyskasz dzięki temu, że zjesz śniadanie do godziny od wstania?

  1. Nie będziesz odczuwał wilczego głodu za kilka godzin np. w drodze do pracy. Nie sięgniesz więc po jakąś słodką bułkę czy inny wysokokaloryczny posiłek.Gdy jesz rozsądnie jesteś w stanie pokonać dawne przyzwyczajenia i niezdrowe nawyki. Jeśli po pełnowartościowym śniadaniu, z dużą ilością błonnika ktoś zaproponuje Ci pączka, nie będzie to dla Ciebie problem, aby odmówić. Jeśli natomiast przez niezjedzenie śniadania Twój poziom glukozy jest już tak niski, usłyszysz głos niczym z horroru aby „wciągnąć” oferowaną przez pobliską cukiernię słodką bułę i to w 5 sekund 😉
  2. Zmniejszysz ryzyko nadwagi i otyłości.Jest to podstawowa zasada, utrzymywania zdrowej masy ciała czy tez odchudzania się.
    Osoby nie jedzące śniadań, zjadają znacznie więcej kcal w drugiej części dnia, co nie sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki.
  3. Nie spowolnisz swojego metabolizmu

Spowolnienie poziomu przemian metabolicznych(które następuje po tym jak nie uzupełnisz rezerw makro i mikroskładników porannym posiłkiem),także sprzyja nadwadze i otyłości. Poza tym osoby nie jedzące śniadań częściej narzekają na problemy trawienne takie jak wzdęcia, kiepska częstotliwość wypróżnień.

  1. Nie będziesz objadał się przed snem.

Ci, którzy nie jedzą śniadań najczęściej zjadają symboliczne wartości kcal do południa. To co dzieje się później jest tego konsekwencją. Każdy organizm ma swój poziom tzw. PPM czyli poziom podstawowej przemiany materii. Organizm będzie dążył do ich dostarczenia. Jednym słowem nie zjesz do południa – zjesz przed snem.

  1. Poprawisz pracę wątroby i trzustki.

Dzięki śniadaniom zmniejszysz objadanie przed snem, co jest niekorzystne dla pracy organizmu, w szczególności dla wątroby i trzustki.

  1. Zmniejszysz ryzyko niedoborów cennych witamin i składników mineralnych

Bardzo często doradzana na śniadanie jest owsianka, jaglanka, amarantusianka itp. Czy w wersji glutenowej czy bezglutenowej, czy w wersji z laktozą czy bez niej, są to posiłki zasobne w cenny błonnik, wapń, żelazo, magnez i wiele innych składników.

 

JAK POWINNO WYGLĄDAĆ TWOJE ŚNIADANIE?

Inspiracja:
Śniadanie dla osoby zdrowej z odpowiednią masą ciała:
Owsianka na mleku (z laktozą lub bez) z dodatkiem świeżych owoców i orzechów.

Śniadanie dla osoby zdrowej z nadmierną masą ciała:
Owsianka na mleku (z laktozą lub bez) z dodatkiem świeżych owoców i orzechów.
Ilości skonsultuj z dietetykiem. Gdy się odchudzasz nie możesz jeść zbyt dużo, ale także i nie za mało

Śniadanie dla osoby z cukrzycą lub insulinoopornością:
Owsianka na jogurcie naturalnym z dodatkiem świeżych owoców i orzechów
wersja białkowo-tłuszczowa:
Omlet z pesto i warzywami
Odpowiednie śniadanie dla Ciebie zaproponuje Twój dietetyk lub diabetolog

Śniadanie dla osób na diecie bezglutenowej:
Jaglanka na  mleku(z laktozą lub bez) z dodatkiem świeżych owoców i orzechów

Śniadanie dla wegan:
Owsianka na „mleku”kokosowym z dodatkiem świeżych owoców i orzechów

Śniadanie w innych jednostkach chorobowych:
Skonsultuj z dietetykiem